Friday, January 7, 2011

Wanita Solehah...

Bukan mudah untuk menjadi wanita solehah, kita perlu berusaha untuk menjadikan diri kita solehah...

Apa yang kita boleh definisikan mengenai wanita solehah?


Wanita Solehah...semestinya adalah wanita yang sering menjaga kehormatan dirinya daripada sebarang perbuatan maksiat...selalu menundukkan pandangannya, menjaga hubungan sosial antara lelaki dan perempuan...firman Allah dalam surah An-Nur: 31:

"Dan katakanlah kepada perempuan yang beriman, agar mereka menjaga pandangannya, memelihara kemaluannya, dan janganlah menampakkan perhiasan (auratnya) kecuali yang (biasa) terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali kepada suami mereka......"


Melalui dalil ini, jelaslah bahawa Islam amat mengambil berat terhadap masalah aurat sehingga diterangkan dengan penjelasan yang begitu terperinci. Kita juga digalakkan untuk sentiasa menutup aurat dalam keadaan kita berseorangan, meskipun ditempat yang sunyi dan tertutup.

 Untuk mejadi wanita solehah, kita perlu menjaga aurat kita dengan teliti. Sentiasa patuh dengan perintah Allah dan RasulNya. Wanita-wanita pada zaman Rasul junjungan kita Muhammad (S.A.W), apabila mendengar perintah Allah mengenai kewajipan memakai hijab, mereka terus melaksanakannya (Hadith dari Al-Bukhari & Abu Daud). 


 Selain itu, kita juga perlulah sentiasa mendekatkan diri kepada Allah (S.W.T), dengan melaksanakan perintah wajib dan sunat. Sentiasa memperbaiki diri dan muhasabah diri, bersyukur dengan setiap nikmat yang diberikan Allah dan bersabar dengan setiap ujianNya. Yang paling penting, selalu mendekati orang-orang yang sentiasa ingin mendekatkan dirinya kepada Allah, mengajak kepada kebaikan dan mencegah yang mungkar.

Ya Allah...aku ingin sangat bersuamikan suami soleh......

Layakkah kita untuk mendapatkan seorang lelaki soleh dalam hidup kita?

Sudah Tentu!!! tetapi...kita sendiri perlu 'mensolehahkan diri' kita kerana seperti yang kita maklum, dalam surah An-Nur: 26:

"Perempuan-perempuan yang keji untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji untuk perempuan-perempuan yang keji, sedangkan perempuan-perempuan yang baik untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka itu bersih daripada dituduhkan orang. Mereka memperoleh ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)."

Ayuh, kita sama-sama berusaha untuk menjadi wanita solehah...Sesungguhnya Allah sentiasa bersama kita...
P/S: Cinta kepada manusia pasti akan ada rasa kecewa tetapi CINTA kepada ALLAH tiada kecewa...sebelum kita mencintai seseorang, CINTAILAH Allah yang maha Esa terlebih dahulu...InsyaAllah, kita pasti akan menemui jodoh kita....Wallahua'lam.... ^_^ 






No comments:

Post a Comment